یک مساله ریـاضی ساده درباره واقعه کربلا!

مسافرت های قدیمـی با کاروانـهایی شامل اسب و شتر طاقت فرسا و طولانی مدت بوده است. جواب هوش گزارش یک جنایت توسط همسایه ها داده شده به منظور رفع خستگی کاروانـها درون مسیر حرکت آنـها کاروانسراها یـا منزلگاههای ساخته شده بودند کـه هم درون آنجا درون بین راه استراحت کرده و شب را بـه صبح برسانند و هم مایحتاج مسیر خود را تهیـه کنند. جواب هوش گزارش یک جنایت توسط همسایه ها داده شده معمولا فاصله بین این مکانـها بین 30 که تا 40 کیلومتر بوده کـه مطابق با مـیزان مسافت طی شده درون یک روز توسط یک کاروان بوده است. (منبع)

بر اساس منابع تاریخی کـه واقعه کربلا از آنـها استنتاج مـی شود، جواب هوش گزارش یک جنایت توسط همسایه ها داده شده حسین درون روز هشتم ذی الحجه با نا تمام گذاشتن مناسک حج بـه سمت کوفه حرکت کرده و روز دوم محرم بـه کربلا رسیده است. (منبع) این مسافرت طولانی بیش از هزار کیلومتر بوده است. بر طبق مسیر جاده ای کـه در حال حاضر بین این دو شـهر قرار دارد این فاصله برابر با 1854 کیلومتر است.

فاصله کنونی بین کربلا و مکه درون نقشـه گوگل

اما بر اساس نقشـه ای کـه چند سال قبل به منظور مسیر حرکت این کاروان تهیـه شد این فاصله 1447 کیلومتر بوده است. (منبع)

بر اساس همـین منابع تاریخی، کاروان مذکور کل این فاصله را درون 23 روز پشت سر هم طی نکرده و در بعضی از منزلگاهها توقف و استراحت هم داشته است. (منبع1) و (منبع2) بر این اساس حداقل درون یک منزلگاه بـه نام خُزَیمـیّه یک روز به منظور استراحت توقف د و در بعضی از منزلگاهها هم توقفهایی کوتاهتر داشتند کـه مـی توان مجموع توقف درون بعضی از منزلگاهها را هم معادل یک روز حساب کرد. (منبع)

بنابراین کاروان 21 روز درون راه بوده و حداقل 1447 کیلومتر راه را پیموده است: جواب هوش گزارش یک جنایت توسط همسایه ها داده شده 1447/21=69 یعنی 69 کیلومتر مسافت درون هر روز بایستی پیموده شده باشد. این مسافت حدود دو برابر مسافت معمول پیموده شده توسط کاروانـهاست! با توجه بـه اینکه کاروان شامل زن و بچه و وسایل فراوان بوده نمـی توانسته با سرعت زیـادی حرکت کند. فاصله ای کـه یک کاروان درون یک ساعت طی مـی کند معمولا برابر با یک فرسخ یعنی حدود 5.375 کیلومتر هست (منبع). بعد حدود 13  ساعت درون روز حرکت مـی د! آیـا پیمودن این مسافت درون روز درون هوای گرم شـهریور و مـهرماه عربستان و عراق به منظور اسبها و شترهای کاروان ممکن بوده است؟

دوست‌داشتن:

دوست داشتن در حال بارگذاری...

مرتبط




[یک مساله ریـاضی ساده درباره واقعه کربلا! | دلنوشته ها ... جواب هوش گزارش یک جنایت توسط همسایه ها داده شده]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Fri, 29 Jun 2018 06:32:00 +0000